Налице е пореден провал в електронното управление, заради който граждани и фирми са заплашени с глоби от 5000 до 10 000 лв. Към Асоциацията за защита на потребителите се обърнаха за съдействие стоматолог, семеен сладкарски цех и собственик на клиника. Всички те се оплакват от невъзможността да извършат регистрация и да подадат отчетите си в новата онлайн Национална информационна система „Отпадъци“ (НИСО). В момента тече поредното източване на ресурсите на бизнеса, който буквално се бори с бюрокрацията и отказа и да помага.
Всъщност начинът, по който е пусната системата на 1 януари 2021 г. и нейната функционалност са ясна предпоставка за корупционни практики. Няма публична гласност за нейното въвеждане. Проведени са две безплатни обучения за работа в системата в началото на февруари, организирани от Изпълнителната агенция по околна. Интересна подробност е, че фирмата провела въпросните обучения не е тази, която е изградила системата. Според потребителите на услугата, тези 2 обучения са крайно недостатъчни. Освен това вече масово фирми организират платени обучения за работа с НИСО срещу сумата от 255 лв. Потребители също така ни сигнализираха, че с тях са се свързали представители на софтуерни фирми, които им предлагат срещу сумата от 150 лв. - 200 лв. да им въведат отчетите в НИСО. Тоест дейност, която до края на миналата година юридически и физически лица са извършвали самостоятелно на хартия, сега вече в електронна среда тя толкова е усложнена и неработеща, че се налага да бъдат натоварени с още разходи, за да изпълнят закона.
От АЗП се опитахме да направим регистрация в системата, но трудностите започнаха още с въвеждането на потребителско име и парола. Вече влезли в нея се натъкнахме на множество проблеми, бъгове и на моменти блокиране. В сайта на Изпълнителната агенция по околона среда са дадени два телефона и имейл за съдействие и разяснения. Всеки наш опит да се свържем с някого по телефона в продължение на седмица се оказа неуспешен. Телефоните или дават непрекъснато заети или свободно и никой не вдига. Изпратихме запитвания и на посочения имейл, но не получихме никакъв отговор на нашите технически въпроси. Интересното е, че последните две запитвания се върнаха и бе посочено, че въпросният мейл вече е невалиден.
Поставянето на информация в множеството клетки за въвеждане на данни и падащи менюта, отнема повече време отколкото същото да се напише на ръка. На практика е невъзможно обикновен човек да се справи с тази задача, защото системата почти не допуска да се работи в нея. Невъзможно е да се качват данни от други системи или да се подават готови документи, защото всичко се подписва с един КЕП – Квалифициран електронен подпис, чиито притежател не може да делегира тази задача на свой подчинен например, което прави процеса още по-труден. Някои от изискванията в НИСО противоречат на Закона за управление на отпадъците и Закона за електронния документ и електронния подпис.
ИНФОРМАЦИЯ ЗА НИСО
От 1 януари 2021 г. влезе в сила изменение на Закона за управление на отпадъците. Според него всички юридически и физически лица, чиято дейност налага да подават отчети, свързани с управлението на отпадъци, ще трябва да въвеждат тази документация единствено онлайн чрез НИСО, поддържана от Изпълнителната агенция по околна среда. До тогава тези отчети се подавали на хартия. Промяната касае широк спектър от дейности. От стоматолози, клиники и болници, през малки цехове и складове до големите заводи и предприятия. Това са всички юридически и физически лица, осъществяващи дейности по управление на отпадъците, или от чиято дейност се генерират отпадъци. Включително лицата, пускащи на пазара продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени боклуци. Срокът за подаване на отчетите първоначално е бил до края на март, но заради проблемите с НИСО, МОСВ решава да го удължи до края на април и да позволи подаването на хартия до 31 март, макар на ръба на закона. От 1 до 30 април се подават документи само в електронна среда. Тази патова ситуация поставя хиляди малки и средни бизнеси в реална заплаха да бъдат глобени с хиляди левове заради неизправността на една държавна система. Тоест ако някой е взел помощ от държавата сега ще я върне под формата на глоба. АЗП ще сезира по случая компетентните